مدلسازی مالی فرایندی است که طی آن همه یا برخی از جوانب بنگاه به صورت مالی خلاصه­سازی شده و نمایش داده می­شود تا براساس آن محاسبات، تحلیل­ها یا توصیه­هایی انجام شود. مدل مالی ممکن است یک رویداد یا پروژه خاص شرکت را تصویر نماید.

مدل­های مالی انواع مختلفی دارند که موارد ذیل برخی از معروف­ترین آن­ها هستند:

  • مدل مالی صورت­های مالی سه­گانه
  • مدل مالی وجوه نقد تنزیل شده (DCF)
  • مدل مالی بودجه شرکتی
  • مدل مالی بودجه­ریزی سرمایه­ای
  • مدل مالی قیمت­گذاری اوراق بهادار
  • مدل مالی قیمت­گذاری اختیارات معامله

استفاده از مدلسازی مالی در امور مالی شرکت­ها و در حوزه سرمایه­گذاری و بازار سرمایه در سال­های اخیر رشد قابل توجهی داشته است و بسیاری تصمیمات مالی بنگاه­ها و سرمایه­گذاران براساس نتایج مدل­های مالی گرفته شده است.

مدلسازی مالی برای بودجه­ریزی، سیستمی از معادلات ریاضی، مفروضات، منطق و داده­هایی است که روابط بین متغیرهای عملیاتی و مالی را نشان می­دهد. در مدلسازی بودجه:

  • متغیرهای مالی متعدد از قبیل هزینه­ها، درآمدها، سرمایه گذاری­ها، وجوه نقد و مالیات­ها وجود دارد.
  • کاربر مدل می­تواند مقدار متغیرهای فوق الذکر را تعیین کند یا تغییر دهد.
  • مدل نشان می­دهد که با تغییر هر متغیر ورودی، متغیرهای نهایی و استراتژیک شرکت چه تغییری می­کند و بدین ترتیب می­تواند بر تصمیم­گیری­های مدیران تأثیر بگذارد.

در مدلسازی بودجه روابط میان فعالیت­های عملیاتی، فعالیت­های مالی و سایر عوامل همگی در مدل لحاظ می­شوند به طوری که حاصل مدلسازی، بودجه جامع باشد. یعنی از مدلسازی مالی برای تلخیص همه عوامل تأثیر گذار و استحصال صورت­های مالی بودجه شده (ترازنامه بودجه شده، صورت سود و زیان بودجه شده و صورت گردش وجوه نقد بودجه شده) استفاده می­شود. مدلسازی بودجه­ای که به این طریق انجام می­دهیم، غیر از کاربرد در فرایند بودجه­ریزی، کاربردهای دیگری هم می­تواند داشته باشد:

  • انواع تحلیل­ها و پیش­بینی­های مالی
  • تحلیل مخارج سرمایه­ای
  • برنامه­ریزی مالیاتی
  • تحلیل تأثیر نرخ های­ارز
  • تحلیل و تعیین حقوق و دستمزد پرسنل
  • برنامه­ریزی ظرفیت تولید
  • تحلیل نقطه سربه­سر
  • تأثیر سرمایه­گذاری­های جدید
  • تصمیم­گیری برای خرید یا اجاره دارایی­ها (ساختمان و تجهیزات)
  • ارزیابی عملکرد واحدها
  • تحلیل بازار/محصولات/مشتریان/خطوط کسب­وکار
  • تحلیل ریسک
  • قیمت­گذاری محصولات